Wednesday 13 July 2005

Konichiwa

Hey allesammen...

Hr Batholdys mail mindede mig lige om hvor daalig jeg har vaeret til
at give lyd fra mig, saa hermed et lille forsoeg paa at kompensere :)
Og nu jeg skriver er det ikke engang fra Japan, nix, i laeste rigtigt,
sider pt paa en internet cafe i Busan eller Pusan eller whatever, de
kan ikke engang blive enige med sig selv om hvordan det skal staves,
men det udtales saadan omtraent ligsom Jakob Bartholdy der efter ca 17
fernet branca, gennem alkohol taager og dobbelsyn opdager han er i
faerd med at snerve den famoese broendby fan, og til sin
overraskeskelse netop i det oejeblik udbryder BUSAN!, det er muligvis
ikke alle der kan forestille sig det, men hvem har nogensinde sagt
lingvistik skal vaere nemt?

Jeg er netop ankommet med faergen fra Japan imorges, og hold da op et
kultur chock! det er saadan omtrent som hvis man forestiller sig at
sidde paa den chickeste cafe i nyhavn, og derefter stige paa en baad,
og gaa direkte i land paa en fisker bodega i Thyboroen.

det er saa proviensielt i forhold til Japan, og saa anderledes. mit
foerste kulturchock var da jeg frisk ankommet gik direkte ind i en
Family Mart for at koebe en sodavand. Den saa neasten ud som i japan,
og jeg var noget helt hen til koeleskabet foer det slog mig.... der
mangler noget.... jeg stod lidt og undrede mig over hvad precist det
var der manglede da endnu en kunde kom ind i butikken, saa slog det
mig, ekspedienten sagde ikke noget... hvad fanden? ingen irreshaimase?
(irreshaimase er et meget sofistikeret japansk ord, der direkte
oversat betyder noget i retning af "velkommen til vores butik, vor
kunde, vor gud, sig hop, og vi vil spoerge hvor hoejt? vi haaber dit
ophold i vores butik vil blive meget behageligt")
det foeltes meget maerkligt, den Japanske hoeflighed, er noget man,
som saa mange andre af de smaa maerkvaerdige ting i Japan vender man
sig lyn hurtigt til.

Og deres toej, det er et chock at komme fra din meget strikse
dresscode i Japan og saa hertil Korea. De gaar i shorts!!! what the
fuck!?!?!?!?!?!? faar ikke at naevne at jeg ikke har set et eneste
slips selvom jeg har vaeret her en halv dag, jeg er intet mindre end
maaloes! I det hele taget foeles Korea meget meget Asiatisk, og meget
fattigere end Japan. Der er et kaempe markeds distrikt her i Busan,
med kopi varer af alskins slags, og.....frugter wow! det er noget jeg
har savnet i Japan. Man kan saagar faa frisk blaendet juice, det er
noget der er uhoert i japan for et aeble koster 300 Yen... PR STK.!
(ca 16 kr) Og saa er de saa direkte, i forhold til Japanerne, det
foeles meget maerkligt, de opfatter en som rig fordi man er hvid,
saadan er det slet ikke paa den anden side af straedet.

Og saa er der en anden meget tydelig forskel, man har ikke den
foelelse af total tryghed som man har i Japan, det er svaert at saette
fingre paa hvorfor, man jeg foelte det saa snart jeg kom ud fra faerge
terminalen. Det er en virkelig maerkelig fornemmelse, saadan at gaa og
holde oeje med sine ting, hvilket man slet ikke goer i Japan fordi der
ikke rigtigt er kriminalitet, anden end den meget organiserede, som
Yakuzaen staar faar. Og den foregaar som saa meget andet i Japan paa
et meget mere sofistikeret nivau end tyveri og lign. Her er ogsaa
mange tiggere, hvilket man slet ikke ser i Japan, det er en af de
positive ting ved den meget staerke nationalisme i Japan, de har en
faelleskabs foelelse der goer de ikke rigtigt kan acceptere at se
japanere der tigger, saa istedet for at tigge, opfinder de nogle
meningsloese job til dem, som f.eks. parkeringsvagt.

Nu tager jeg lige et par dage her i Korea og ser mig lidt om nu jeg er
her, mens jeg lader op til hvad der skulle vaere verdens vaerste
graense overgang, immigration naar man er fra vesten, i japan, efter
faergen til Korea, er ikke for sarte sjaele. Der er saa mange der bor
arbejder illegalt i landet, at man automatisk bliver opfattet som
saadan, selvom man er helt reel (hvilket jeg jo ikke engang helt kan
siges at vaerre!) saa ifoelge andre gaijins, kan jeg se frem til et 2
timers forhoer hvor jeg b.la. skal fremvise beviser for jeg har vaeret
turist, bank udskrifter, flybillet etc., et skraemmende grundigt
baggage check (hvor de skulle checke alt, selv inden i hver enkelt
sok!!!!) og saa et par timers yderligere ventetid som ekstra chikane,
indtil de loeber toer for undskyldninger og forhaabentligt lader mig
komme ind i Japan igen. Og saa skal jeg for alt i verden lige meget
hvad, ikke ytre et eneste ord paa Japansk!!! hvilket ioevrigt er
coolt, ihvertfald her i Pusan, er der flere der snakker japansk end
engelsk - saa her faar jeg ogsaa nytte af mine haardt tilkaempede
japansk ever :)

anyway, det var en lidt lang mail, men som sagt der var den del at
kompensere for... Men jeg er faardig med skolen nu, Kyoto var for cool
- men det maa i hoere om naar jeg kommer hjem, det var fedt at opleve
at bo i Japan, og ikke bare vaerre turist, hvis jeg komme ind igen
(hvilket jeg trods alt regner med) saa rejser jeg ned gennem Kyushu
til Okinawa, og tager et par dage ved stranden og maaske tager et dyk
eller to, foer jeg flyver tilbage til Tokyo, og derfra til Koebenhavn

vi ses om en maaneds tid!

- Stefanowitch

No comments: